sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Lean Canvas & Ansaintamalli


Lean Canvas v2



Ansaintamallista

Lean Canvasista löytyvät luvut herättävät varmasti paljon kysymyksiä, ja niihin pyrimme vastaamaan seuraavassa. Kommentoikaa ihmeessä, mikäli emme onnistu kaikkiin vastaamaan! Lean Canvasin muihin osa-alueisiin seuraa tarkennusta ja taustoitusta ensi vikolla, kun julkaisemme projektin väliraportin ja kevyehkön liiketoimintasuunnitelman.

Kulurakenne

Kulurakenteessa varmaankin hämmentävintä on lukujen sijoittaminen sulkuihin. Tälle kuitenkin on syynsä: luvut eivät ole todellisia rahallisia kustannuksia, vaan ryhmämme työpanoksen arvioitu arvo rahassa mitattuna. Näin "kustannuksemme" ovat täysin laskennallisia. Arvio perustuu TEKin palkkasuosituksiin ja tehtäviin työtunteihin, joita markkinointi- ja ylläpitovaiheessa arvioimme kertyvän keskimäärin yhden työpäivän verran viikossa kullekin ryhmän jäsenelle. Suunnittelu- ja kehitysvaiheen työtunnit on laskettu vähentämällä kurssiin käytettävistä tunneista luentotunnit, jolloin siis emme työstä itse projektia.

Projekti ei vaadi meiltä välttämättä rahallista sijoitusta, joten tavoitteemme ollessa kustannusten minimointi sellaista ei myöskään tehdä. Tehokas markkinointi vaatii kuitenkin resursseja, mutta pyrimme korvaamaan rahalliset resurssit käyttämällä omaa aikaamme. Lisäksi pyrimme löytämään yhteistyökumppanin, jolla olisi yhteinen intressi suojatieturvan parantamisessa ja enemmän resursseja toteuttaa markkinointikampanja. Edeltävät asiat huomioiden on mielestämme perusteltua tehdä kannattavuuslaskelmat vaihtoehtoiskustannuksella; jotta projekti olisi meille kannattava, on meidän saatava siitä paremmat tulot kuin käyttämällä sama aika työskentelyyn esimerkiksi jossakin yrityksessä.

Tulot

Johtuen sovelluksen ominaisuuksista arvioimme toimivimman ansaintamallin perustuvan sovelluksen maksullisuuteen. Haluamme kuitenkin tarjota ilmaisen kokeilukuukauden, mikä toisaalta helpottaa markkinointiakin ja oikeastaan osaltaan jopa mahdollistaa markkinoinnin alhaiset kustannukset.

Tulomme perustuvat subscription-malliin, jonka idea on tarjota palvelua tietyn ajanjakson ajan.
Maksun toistuvuuteen päädyimme, sillä emme yksinkertaisesti voi olla täysin varmoja, kuinka paljon sovellus tulee vaatimaan ylläpito- ja päivitystyötä. Toistuvuuden väliksi arvelimme kuukauden olevan soveltuvin, jotta tulot olisivat riittävän tasaiset ja jotta pääsisimme kannattavaan tulokseen. Tällä hetkellä ennakoitu applikaation hinta olisi 0,99 €/kk.
Lähde: (Board of Innovation, http://www.boardofinnovation.com/business-revenue-model-examples/)

Hinnan suuruus arvioitiin Helsingin kaupungin tietokeskuksen väestöennusteen ja alapuolisen kasvutavoitteemme pohjalta:
  1. vuosi: käyttäjiksi 1/3 pk-seudun alakoululaisista
  2. vuosi: 1/4 muiden suurimpien kaupunkien alakouluikäisistä käyttäjiksi
  3. vuosi: pienemmistä kaupungeista satunnaisia käyttäjiä
Kuukausimaksujen tuomien säännöllisten tulojen ohella saattaisimme saada kertaluonteisia tuloja myymällä sovelluksen tuottamaa dataa esimerkiksi suojateiden sijainneista, joita admin-käyttäjä voi siis merkitä sovelluksessa, sekä sovelluksen käyttäjien liikkeistä, mikä voi auttaa mm. kaupunkien liikennesuunnittelua. GPS-datan kerääminen vaatisi kuitenkin myös tietokannan, jonka ylläpito aiheuttaisi oletettavasti lisäkustannuksia, minkä takia tämä on vielä harkinta-asteella.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti